Obsah
Mít webové stránky je dnes nutnost. Pokud vaše firma nemá vlastní web, pro většinu lidí jako by neexistovala.
Dobrou zprávou je, že nemusíte utratit desítky tisíc za programátora, ani trávit měsíce učením se kódování. Profesionální web si dnes můžete vytvořit sami i bez převratných znalostí programování. Tento návod vás provede celým procesem od prvotní myšlenky až po spuštění hotového webu.
Před tvorbou webu si prvně ujasněte své cíle
Než se pustíte do registrace domény a začnete si objednávat webhosting nebo další služby, měli byste si udělat pečlivou offline přípravu. Sedněte ke klávesnici, nebo vezměte do ruky tužku, a sepište si svou představu.
📝 Jaký obsah chcete na webu mít? (texty, obrázky, videa)
🎯 Jaký je hlavní cíl webu? (např. prezentace produktů, blog, e-shop)
👤 Kdo je vaše cílová skupina?Pojmenování cílů vám udělá jasno v tom, jaký typ webu potřebujete. Tak zjistíte, bez čeho se váš web neobejde a jaké další funkce by se vám mohly hodit.
| Co chcete na webu dělat: | Jaký web potřebujete | Co web rozhodně musí mít | Další funkce, které se hodí |
| Představit sebe nebo svoji firmu | Osobní či firemní stránka | Popis toho, co děláte, kontaktní informace. | Blog, možnost odebírat newsletter, rezervační formulář pro možnost schůzky s vámi. |
| Nabízet služby | Webová prezentace | Popis nabízených služeb, kontakt na vás | Poptávkový formulář, kalendář dostupnosti, rezervační formulář |
| Prodávat produkty | E-shop | Produktové portfolio (katalog produktů), platební brána, kontaktní formulář. | Napojení na doručovatelskou službu, možnost odebírat newsletter. A mnoho dalších. |
Připravte si také seznam všeho, co na webu nesmí chybět: popis vaší firmy a nabídky, ceník, kontaktní údaje včetně mapy a otevírací doby, fotografie. Kvalitní web totiž návštěvníkům nabídne, co hledají, a dá jim odpovědi na jejich otázky.
| VŠECHNY WEBY | ||
| Hlavní stránka – homepage | Kam jsem to přišel? Co mi nabídnete? | Homepage je mix informací o firmě nebo vlastníkovi webu – čemu se věnuje, co nabízí. Slouží také jako rozcestník k dalším stránkám webu. Menší weby mohou fungovat i jako tzv. one-pagery – mají pouze jednu stránku. |
| Informace o vás nebo vaší firmě Kontakt Právní náležitosti | Kdo jste? Jak vás můžeme kontaktovat? | Kdo jste, čemu se věnujete, jaká je mise vašeho podnikání? Nejčastěji tyto informace najdete na stránce O nás. Kontaktní údaje: telefon, e-mail, adresa, ideálně kontaktní formulář. Obchodní podmínky a zásady ochrany osobních údajů, pokud vám to ukládá zákon. |
| Recenze a reference | Je tohle solidní firma? | Nice-to-have sekce, která pozvedne každý web. Zpětná vazba od zákazníků posiluje důvěryhodnost. |
| SLUŽBY | ||
| Popis služeb | Jak a kde služba probíhá? Co obnáší? | Každou nabízenou službu detailně popište – co obsahuje, s čím klientům pomůže, jak dlouho trvá? Kde službu poskytujete? Máte provozovnu nebo jezdíte za zákazníky? |
| Ceník služeb | Kolik to stojí? | Jasný a přehledný seznam cen za jednotlivé služby nebo balíčky služeb. |
| Objednání služeb | Jak se objednat? | Možnost objednat e-mailem, telefonicky, případně přes online rezervační systém. Pokud to jde, rovnou lidem ukažte dostupné termíny. Případně můžete přidat možnost platby předem. |
| Hezké fotky | Ukažte mi, jak to vypadá! | Nice-to-have funkce, která pozvedne jakýkoliv web. Představte si třeba fotky „před a po“ opravené střechy, krásné nové nehty nebo zajímavý účes. Můžete to vyřešit i odkazem na vaše sociální sítě, pokud je máte. |
| E-SHOP | ||
| Popis produktů | Proč bych si to měl koupit? | Detailní informace: jasně, stručně, výstižně. Především: k čemu produkt slouží, s čím pomůže, jaké jsou jeho vlastnosti a výhody oproti konkurenčním produktům. |
| Cena produktů | Kolik to stojí? | Jednoznačně zákazníkovi ukažte, na kolik ho koupě vyjde. |
| Kvalitní obrázky produktů | Jak to vypadá? | Kvalitní fotografie ukazující produkt z různých úhlů. Ideálně i fotografie z běžného použití. |
| Doprava a platba | Jak můžu zaplatit a kdo mi doručí balíček? Můžu si objednávku vyzvednout osobně? | Popište, jak doručení funguje, jaké dopravce využíváte a za jak dlouho produkt dorazí. Je možné osobní vyzvednutí na prodejně? Nabízíte dobírku? Platbu převodem? Vysvětlete, jak bude platba probíhat. |
Rozhodněte se, jestli (ne)budete potřebovat pomoc
Pokud chcete mít hodně komplexní, propracovaný web s atypickými prvky, měli byste se obrátit raději na webdesignera, který pro vás navrhne optimální řešení. Jen se připravte na faktury v řádech desetitisíců až statisíců.
Pokud ale máte malý nebo středně velký podnik, zvládnete si vytvořit web i sami v jednoduché online administraci. Navíc tak máte své stránky neustále pod kontrolou a vše si můžete spravovat sami, kdykoli je třeba.
A jde se na web
1. Registrace domény a webhostingu
- Doména je adresa, kterou zadáváte do prohlížeče. Název si volíte sami, koncovku (.cz, .com, .eu,…) pak vybíráte podle toho, co se k vašemu projektu hodí nejlépe.
- Webhosting je místo, kde váš web „bydlí“. Je to prostor na serveru, na kterém jsou uložené všechny vaše stránky.
Registrovat doménu automaticky neznamená pořídit si hosting. Jedná se o dvě odlišné služby, které se vzájemně doplňují. Pro provozování webu potřebujete mít obojí – místo, kde bude web uložen (hosting), a doménu, kterou uživatelé budou zadávat, aby se na web dostali.
Doménu a webhosting proto často pořídíte v balíčku, což vám ušetří práci s jejich propojováním. U nás můžete nastartovat svůj web s akční .CZ doménou na první rok se slevou 50 %.
TIP: Krátká, zapamatovatelná a výstižná adresa vám pomůže, aby lidé váš web našli snadno. Ale pozor, na adrese už může někdo bydlet, proto si její dostupnost nejdříve jednoduše ověřte.

2. Výběr redakčního systému (CMS) a šablony
- Redakční systém (Content Management System, CMS) je nástroj pro tvorbu webu. Díky němu nemusíte nic programovat, jen vkládáte obsah.
- Šablona určuje, jak váš web vypadá – tedy barvy, rozložení, písmo a celkový styl. V redakčním systému si ji jednoduše vyberete nebo doinstalujete.
Redakční systém volte tak, aby odpovídal potřebám a stylu webu. Pro začátečníky jsou ideální systémy s jednoduchým vizuálním editorem, jako Website Builder, Wix, Weebly nebo Squarespace, zatímco WordPress nabízí větší flexibilitu.
Zajímejte se především o tyto charakteristiky:
- Rozsah. Kolik stránek může váš web mít?
- Prostor pro webové stránky. Zajímá vás hlavně, když chcete mít web plný fotografií a videí.
- Prostor pro e-maily. Pokud nechcete mí vlastní e-mailovou adresu, nemusíte tento parametr vůbec řešit.
- Zákaznická podpora. Ideálně by měla být k dispozici nonstop.
- Bezpečnost. SSL certifikát je dnes nutností pro důvěryhodnost.
- Možnost škálování. Pokud váš web časem poroste, bude hosting schopen zvládnout vyšší návštěvnost?
- Integrace. Umožňuje hosting snadné připojení dalších nástrojů, jako jsou analytika, platební brány nebo chatovací widgety?
V redakčním systému si pak můžete vybrat šablonu, do které budete sázet obsah. Hlavně se ale ujistěte, že šablona je responzivní, aby se web dobře zobrazoval i na mobilních zařízeních.
Své představy můžete jednoduše převést do reality i pomocí našeho Website Builderu. Ten je dostupný ve třech variantách – Small, Medium a Large. Dáme vám k němu plnou podporu v češtině 24/7 a můžete přes něj spustit i e-shop, který je lokalizovaný pro české zákazníky.
Esko je skvělá volba třeba pro řemeslníky, kteří chtějí odprezentovat, co dělají a jak si jejich služby mohou lidé objednat. Emko se hodí pro firmu, která potřebuje web s vícero podstránkami. Elko je pro náročnější projekty, které vyžadují vícero úprav, nebo ideální volba pro všechny, kteří chtějí začít snadno s e-shopem.
3. Úprava designu a tvorba obsahu
Po výběru CMS a šablony je čas na úpravu designu. Nahrajte své logo, upravte barvy a vyberte vhodné fonty. Doporučuje se používat maximálně 2–3 různé druhy písma. Začátečníkům také radíme, aby se drželi minimalistického designu – jednoduchý a čistý vzhled totiž působí profesionálně a přehledně.
Bez kvalitního obsahu ale bude i nejhezčí šablona působit prázdně. Napište stručné a výstižné texty a připravte k nim kvalitní fotografie. Nezapomeňte také na přehledné menu, aby se návštěvníci na vašem webu snadno orientovali.
Kontaktní údaje umístěte na dobře viditelné místo a uveďte je i v patičce webu. Pro zjednodušení komunikace s návštěvníky přidejte přehledný kontaktní formulář. Pokud máte i kamennou pobočku, přidejte na web mapu s jejím umístěním.
Jednoduše zařiďte vše tak, aby se u vás návštěvníci cítili co nejlépe. A vy také.
4. Kontrola a spuštění webu
Než web zveřejníte, důkladně ho otestujte. Zkontrolujte jeho funkčnost na různých zařízeních – počítači, tabletu i mobilním telefonu. Otestujte rychlost načítání a v neposlední řadě si také projděte všechny odkazy a ověřte si, že fungují správně.
Zkuste taky požádat někoho z vašeho okolí, aby si prošel váš web a zkusil najít konkrétní informace. Tímto způsobem snadno odhalíte problémy, kterých byste si vy sami nemuseli všimnout.
Nastavte nástroje pro měření a analýzu návštěvnosti, jako je Google Analytics. Zajistěte také SSL certifikát, který poskytne vašim návštěvníkům bezpečné připojení a zvýší důvěryhodnost vašeho webu.
Jakmile budete s webem spokojení, publikujte ho.
TIP: Statistiky ukazují, že lidé mají tendenci z webů okamžitě odcházet, pokud něco nefunguje nebo jim něco není jasné. Weby tím přicházejí o potenciální zákazníky. Abyste se vyhnuli nejčastějším chybám, přečtěte si náš článek o 5 nejčastějších chybách na nově založených webech.
Spuštěním webu to nekončí
Aby váš web dobře fungoval, je potřeba se o něj starat. Proto pravidelně aktualizujte obsah. Zastaralé informace mohou návštěvníky odradit a vyvolat dojem, že už nepodnikáte.
Sledujte, odkud k vám návštěvníci přicházejí, jak dlouho se na webu zdržují a které stránky je nejvíc zajímají. Skvělými pomocníky jsou Google Analytics a Google Search Console, díky kterým zároveň odhalíte technické problémy a získáte přehled o výkonu vašeho webu.
Nezapomeňte web také optimalizovat pro vyhledávače (SEO) a moderní AI nástroje (LLM/AI) — pracujte s klíčovými slovy, meta popisky, strukturovanými daty a přehlednou strukturou. Váš web bude tak srozumitelný a přehledný nejen pro lidi, ale i pro tyto nástroje.
TIP: Máte pocit, že SEO je nad vaše síly? S naším Online marketingem zvládnete základy snadno a bez technických znalostí.
Web propagujte. Sdílejte odkaz na sociálních sítích a v e-mailech. Čím více lidí o vašem webu ví, tím více potenciálních zákazníků můžete získat.
Sbírejte zpětnou vazbu. Zajímejte se o to, jak jsou zákazníci s vaším webem spokojeni. Co se jim líbilo? Co naopak postrádali? Tato zpětná vazba je neocenitelná pro další vylepšování.
Shrnutí
- Vytvořit profesionální web dnes zvládnete i bez znalosti programování.
- Před tvorbou webu si ujasněte, pro koho ho vytváříte a co na něm musí být.
- Kvalitní obsah je polovina úspěchu.
- O web je potřeba se starat i po jeho spuštění.
- Používejte nástroje jako Website Builder a Google Analytics pro lepší výsledky.
🟢 V Active24 vám rádi pomůžeme s doménou i webhostingem. Využít můžete i náš Website Builder. Na pár kliků a spolehlivě. Důležité je začít.
Nejčastější otázky o tvorbě webových stránek
Kolik stojí tvorba webových stránek?
Profesionální web s vlastním designem a různými pokročilými funkcemi může stát od pár tisíc až po desítky tisíc korun. Pokud se ale rozhodnete vytvořit web sami, bude vás to stát hlavně váš čas a pár stovek měsíčně za doménu, hosting a šablonu.
Který hosting zvolit?
Active24 nabízí ověřené a všestranné řešení, které stojí na třech pilířích – rychlost, bezpečnost a spolehlivost. Správu webu navíc zvládnete jednoduše přes WebAdmin, takže máte vše pod kontrolou.
Jak si vytvořit webové stránky zdarma?
Vše zvládnete bez znalosti programování ve vámi zvoleném systému. Všechny vám nabídnou šablonu a prostor na stránky bez placení, ale adresa bude obsahovat jejich doménu, což nemusí působit profesionálně. Pokud chcete vlastní doménu a víc možností, vyplatí se zvolit placený hosting nebo Website Builder.
Jaké jsou nejpopulárnější CMS?
Nejpopulárnějším CMS je WordPress — je velmi flexibilní a hodí se jak pro blogy, tak pro firemní weby či e-shopy. Pokud chcete tvořit web v češtině, s českou podporou 24/7 nebo e-shop přizpůsobený pro naše zákazníky, zvolte Website Builder.
Dalšími oblíbenými alternativami jsou Wix a Weebly, které nabízejí jednoduché vizuální editory ideální pro začátečníky, nebo Squarespace. Tyto stránky ale neposkytují podporu v češtině a mají omezené přizpůsobení pro český trh.
Co musí obsahovat webové stránky?
Každý web by měl mít přehlednou strukturu a navigaci, kontaktní údaje (e-mail, telefon, případně mapu pobočky), informace o firmě nebo autorovi, a hodnotný obsah — texty, obrázky, videa. Důležité je také, aby byl web rychlý, bezpečný a dobře fungoval na mobilních zařízeních. Vše tvořte tak, aby se u vás návštěvníci snadno orientovali a získali všechny potřebné informace.
Tagy:
web