Black Friday 2024: Jak technicky připravit web na rekordní prodeje
Obsah
1) Ujistěte se, že váš hosting zvládne zvýšený nápor zákazníků Zátěžový test 2) Zkontrolujte výkon webu a rychlost načítání 3) Optimalizujte web pro mobily 4) Komunikujte Black Friday hned na homepage 5) Dejte si pozor na bezpečnost i hladký průběh plateb 6) Buďte k dispozici 7) Vše řešte s dostatečným předstihem Doporučení na závěrBlack Friday je každoroční vrchol nákupní sezóny a zároveň neklamná známka toho, že Vánoce jsou za rohem. Období, kdy zákazníci na celém světě očekávají výjimečné slevy či akce a jsou připraveni utrácet. Jak se technicky připravit na největší nákupní šílenství v roce tak, aby vás nepředběhla konkurence? V tomto článku probereme 7 oblastí:
- Hosting pro zvýšený nápor zákazníků
- Výkon webu a rychlost načítání
- Optimalizace webu pro mobily
- Komunikace Black Friday na webu
- Bezpečnost a hladký průběh plateb
- Příprava zákaznické péče
- Dobré načasování
Klíčem k úspěšnému Black Friday je mít zákazníkům co nabídnout. Zejména pokud prodáváte vysoce konkurenční zboží, vaše nabídka by měla být… bezkonkurenční. Nabídněte zajímavé (čti: vysoké) slevy, uveďte na trh novinku, ke každému nákupu dávejte hodnotný dárek zdarma.
Do toho, jaké produkty na webu prodáváte a jaká je vaše cenová politika, vám ale nemůžeme mluvit – není to naše doména a hlavně neznáme váš byznys model. V tomto článku vám poradíme, jak se připravit na online nápor zákazníků na vašem webu. Tak, abyste zvýšené množství objednávek hladce odbavili a vaši zákazníci byli spokojení.
Můžete mít sebelepší nabídku, ale pokud web lidem uprostřed objednávky spadne nebo se v průběhu nákupu zaseknou, nevyděláte během Black Friday tolik, kolik byste mohli. A naopak. Už jsme byli svědky toho, jak Black Friday přinesl naprosto rekordní tržby, protože konkurenci úplně spadl web. Ta konkurence být nechcete — obzvlášť, pokud Black Friday tvoří podstatnou část vašeho ročního obratu. Což je v některých odvětvích běžné.
My doporučujeme se před Black Friday zaměřit na tyto oblasti:
1) Ujistěte se, že váš hosting zvládne zvýšený nápor zákazníků
Buďte optimisté a očekávejte, že provoz na webu během Black Friday několikanásobně stoupne. Ověřte si, že jste na to připravení:
- Podívejte se, jakou máte běžně na webu návštěvnost.
- Zkuste odhadnout, jak moc se vám během Black Friday návštěvnost navýší. Pokud máte data z minulých let, vycházejte z nich. Pokud se vám loni na Black Friday ztrojnásobily tržby, počítejte s tím, že se to může stát zase.
- Zkontrolujte parametry vašeho hostingu a ujistěte se, že s ním Black Friday bez problémů zvládnete.
Pokud si nejste jistí, že hosting nápor zákazníků zvládne, obraťte se na zákaznickou podporu svého poskytovatele. Solidní poskytovatel hostingu vám poradí, doporučí vhodný tarif, případně rovnou vyřídí přechod na vyšší. U nás je vám zákaznická podpora vám k dispozici 24 hodin denně každý den, včetně víkendů a svátků.
→ TIP: Jestliže očekáváte, že váš web během Black Friday vystřelí do nebes, může dávat smysl přechod na server s vyhrazenými parametry – virtually managed server (VMS). Z tohoto v případě potřeby snadno přejdete na vyhrazený managed server.
Přechodem na VMS nám dáte prostor za vás lépe kontrolovat zátěž zdrojů, které jsme v případě potřeby schopni okamžitě navýšit. Na sdíleném serveru toto bohužel není možné, protože bychom tím znevýhodňovali ostatní weby na serveru; navíc nikdo nechce řešit přechod na vyšší serverové řešení v panickém stavu během Black Friday. Na VMS výkon pohlídáme lépe. Pokud máte zájem o toto řešení, kontaktuje svého account managera nebo naši zákaznickou linku.
Zátěžový test
Pokud očekáváte opravdu prudký nárůst návštěvnosti, s přechodem na výkonnější server neotálejte. Na novém řešení proveďte zátěžové testy, abyste odhalili potenciální problémy. Například pomocí nástroje Load Impact, se kterým nasimulujete vysokou zátěž.
2) Zkontrolujte výkon webu a rychlost načítání
Rychlost načítání webových stránek je důležitá pro lidi i vyhledávače. Google považuje za adekvátní rychlost načítání jedné stránky 2,5 sekundy (tolik by mělo trvat, než se načte největší, resp. graficky nejnáročnější prvek na stránce). S každou vteřinou navíc ztrácíte podle průzkumů až 40 % uživatelů.
Doporučujeme udělat si interní audit, kterým ověříte, zda je váš web připravený na nápor zákazníků. Například u WordPressu se může stát, že na výrazně vyšší návštěvnost není připravena samotná aplikace. V takovým případech vám web může spadnout, i pokud mnohonásobně navýšíme výkon serveru – pád totiž způsobuje přímo aplikace. Aby se to nestalo, je potřeba, aby web běžel na poslední verzi WordPressu a bezchybně v něm fungovaly všechny pluginy. To platí paušálně i pro jiné aplikace na tvorbu webů – pokud si nejste jistí, jak na tom vaše aplikace je, obraťte se na toho, kdo vám ji stavěl.
Rychlosti webu pomůžete také tím, že optimalizujete velikost obrázků a videí, protože velké mediální soubory načítání výrazně zpomalují. Ke zmenšení obrázků můžete použít nástroje jako TinyPNG nebo ImageOptim. Pokud máte na webu videa, umístěte je na externí platformu jako YouTube či Vimeo – to webu odlehčí. Na web vložíte jenom odkaz na video (video embedujete), který se běžnému uživateli zobrazí včetně obrazovky, ve které si může video pustit.
3) Optimalizujte web pro mobily
Z telefonu nakupuje čím dál více lidí a platí to i pro Black Friday. Proto svůj web telefonům přizpůsobte. Pomůže tomu:
- Responzivní design: Webové stránky by měly vypadat dobře na různých velikostech obrazovek. Vyzkoušejte je na několika zařízeních a prohlížečích a zkontrolujte, zda jsou všechny důležité prvky snadno přístupné, viditelné a klikatelné (například že tlačítka nejsou moc u sebe nebo je něco nepřekrývá).
- Rychlost načítání přizpůsobená telefonům: Google PageSpeed Insights vám poskytne informace o rychlosti načítání na mobilu i PC a nabídne konkrétní tipy, co zlepšit. Pročtěte si je a postupujte podle doporučení – rychlejší mobilní stránky znamenají vyšší šanci na dokončení nákupu.
→ TIP: Pokud jste si postavili web s naším Website Builderem, responzivní design nemusíte řešit. Stránky editor optimalizuje sám.
4) Komunikujte Black Friday hned na homepage
Black Friday akce si musí návštěvník všimnout na první pohled. Na domovskou stránku umístěte vizuálně atraktivní banner, přes který se lidé snadno prokliknou na vaši „černopáteční“ nabídku. V řadě případů dává smysl vytvořit na webu speciální Black Friday stránku – landing page. Na tu můžete odkazovat z reklamy na Googlu, Seznamu nebo na sociálních sítích. Čím širší je vaše produktová nabídku, tím víc to platí – ukažte lidem, co u vás mohou během Black Friday pořídit, hezky přehledně na jedné stránce.
Nezapomeňte také na:
- Výzvy k akci (CTA – call to action): Na homepage, případně i dalších stránkách webu umístěte bannery s informacemi o slevách. Ty by měly mít jasná CTA tlačítka – např. „Pojďte nakupovat“ nebo „Využít slevu“, která uživatele nasměrují přímo na produkty v akci.
- Aktualizujte produktové popisky a klíčová slova: Přidejte relevantní klíčová slova, která se vztahují k Black Friday. Ať se k vám snadno progoogluje každý, kdo hodlá během Black Friday nakoupit vaše produkty.
- Recenze a hodnocení: Tento bod rozhodně platí i mimo Black Friday. Zákazníci si rádi přečtou recenze jiných uživatelů. Pokud ještě na vašem webu recenze nejsou, přidejte je – zvýšíte tím důvěryhodnost své značky. Recenze, která vyzdvihuje rychlost odbavení objednávky nebo chválí vaši milou komunikaci, může být právě ten důvod, proč si lidé výrobek koupí u vás a ne u konkurence.
5) Dejte si pozor na bezpečnost i hladký průběh plateb
Otázka bezpečnosti je pro weby obecně klíčová a hackerské útoky během Black Friday nejsou výjimečné. Aby jim váš web odolal, řiďte se následujícími radami:
- Zabezpečte pořádně administrátorské přístupy. Odstraňte ze systému všechny bývalé adminy a pokud to váš systém umožňuje, mějte pro přístup administrátorů nastavenou dvoufaktorovou (2FA) autentizaci.
- Monitorujte web pro případné útoky. Black Friday je ideálním časem pro útoky typu DDoS. Tento typ hackingu stojí na tom, že zaplaví váš server obrovským množstvím dotazů, které ho zpomalí nebo úplně zablokují. Zkontrolujte, že váš hosting (nebo jeho poskytovatel) má ochranu proti DDoS útokům. Zvažte také monitoring v reálném čase.
- Aktualizujte a patchujte software. Pokud vám e-shop běží na zastaralé verzi nebo nemáte aktualizované pluginy, je snadno napadnutelný. Před Black Friday aktualizujte ideálně všechno – CMS, jednotlivé pluginy i rozšíření. Pečlivě zkontrolujte také pluginy třetích stran.
- Zabezpečte platební bránu a data zákazníků. Ujistěte se, že komunikace mezi zákazníkem a webem probíhá přes zabezpečený protokol HTTPS a že vaše platební brána splňuje nejnovější bezpečnostní standardy (PCI-DSS). Šifrování dat a bezpečné platební brány minimalizují riziko úniku citlivých údajů.
- Otestujte bezpečnost, případně simulujte útoky. Proveďte tzv. penetrační testy, abyste odhalili slabiny ve svém systému. Testy fingují reálné útoky a pomohou vám zjistit, zda a kde by mohl váš e-shop „prasknout“. Pokud nemáte kapacitu na vlastní testy, můžete si najmout externího odborníka.
- Proškolte tým na téma kybernetické hrozby. To se netýká jen IT oddělení, ale všech, kdo mají přístup do systému. Celému týmu se hodí vědět, jak rozpoznat phishing a jiné podvodné praktiky i jak se jim vyhnout.
- Připravte krizový plán. Mějte připravený postup pro případ, že dojde k útoku nebo úniku dat. Plán by měl obsahovat kontakty na důležité členy týmu, kroky pro minimalizaci škod a způsob, jak situaci rychle a transparentně komunikovat zákazníkům.
V oblasti plateb je kromě bezpečnosti důležité také to, aby platba probíhala hladce. Pokud dojde k nějakému záseku během platby objednávky, hrozí, že to zákazníka znechutí a platbu nedokončí. Nikdo nechce, aby mu lidé odcházeli z webu během placení – věnujte proto extra péči platebnímu procesu a snažte se to zákazníkům co nejvíc usnadnit. Třeba tím, že:
- Předem otestujete platební bránu. Udělejte si několik testovacích objednávek a projděte si platební proces. Tím se ujistíte, že všechny platební metody fungují bez problémů.
- Nabízíte rychlé platby. Počítejte s tím, že zákazníci chtějí nákup vyřídit co nejrychleji. Netrpělivé zákazníky potěšíte, pokud jim umožníte zaplatit bez toho, že by museli vytahovat platební kartu. Apple Pay, Google Pay, okamžitá platba převodem – jděte svým zákazníkům naproti.
→ TIP: Co je HTTPS? Přečtete si náš článek o tom, k čemu slouží a jak funguje SSL certifikát. V základní verzi ho u nás mají všichni zákazníci zdarma.
6) Buďte k dispozici
Čím víc zákazníků, tím víc dotazů. Lidé se během Black Friday rozhodují rychle, často i impulzivně a ve snaze ukořistit co nejlepší cenu mohou vyžadovat okamžité reakce a odpovědi na otázky. Buďte na to připravení:
- Pokud to situace vyžaduje, posilte zákaznickou podporu.
- Mějte na webu propracované FAQ, takže většinu běžných dotazů od zákazníků zodpovíte dřív, než se vůbec zeptají. A pokud se přesto zeptají, můžete je jednoduše do sekce často kladených otázek odkázat.
- Pomůže vám také, pokud si na webu vytuníte chatbota, který zodpoví nejčastější dotazy zákazníků za vás.
- Na sociálních sítích vám mohou s komunikací pomáhat automatické odpovědi.
- Mějte připravenou krizovou komunikaci. Například v předvánočním čase nejsou výjimkou problémy s dopravou. Připravte si předem vzorový e-mail, kterým zákazníkům dáte vědět o zpoždění s doručením.
Většina těchto doporučení se týká prozákaznického přístupu obecně a pomůže vám si zákazníky získat (a udržet) nejen během Černého pátku.
7) Vše řešte s dostatečným předstihem
Doporučujeme alespoň 14 dnů. Už je čas! Nezapomeňte: Když se Black Friday nepodaří vám, podaří se konkurenci. Pokud se chcete o Black Friday víkendu vyspat, přípravu nepodceňte.
Doporučení na závěr
Po skončení Black Friday se podívejte na výsledky a zanalyzujte, co fungovalo a co se dá do příště zlepšit. Podívejte se na zoubek zejména:
- Statistikám návštěvnosti a konverzí. Které produkty se nejvíce prodávaly? Odkud návštěvníci přicházeli? Tato a podobná data vám pomohou lépe se připravit na další sezónu. Většinu podstaných dat zvládnete vyčíst z Google Analytics.
- Co na to vaši zákazníci? Požádejte zákazníky o hodnocení nákupního procesu. Pomůže vám to odhalit místa, kde máte prostor ke zlepšení. Podobně jako u recenzí – toto je dobré dělat pravidelně a celoročně, nejde jen o specifikum Black Friday.