SEO WordPressu aneb začínáme s optimalizací pro vyhledávače

Chcete, aby vás lidé na internetu našli? Pak byste při tvorbě stránek měli myslet i na vyhledávače. Pokud pro ně obsah webu optimalizujete, můžete na stránky přivést i několikanásobně více lidí. A nebojte, není to nic složitého. Základní úpravy zvládnete sami, i když vám zkratka SEO nic neříká.

Optimalizaci WordPressu zajistí Yoast SEO plugin

Pluginy WordPressu dovedou rozšířit web o mnoho zajímavých funkcí. Mohou vaše stránky zrychlit, napojit na platební bránu nebo je ochránit po právní stránce. Kromě toho vám i výrazně usnadní optimalizaci vyhledatelnosti, která se skrývá právě pod zkratkou SEO.

TIP: Nevíte, co přesně je SEO a jak vašemu webu pomůže? Přečtěte si náš článek o optimalizaci webu pro začátečníky.

Pluginů, které vám pomohou s optimalizací WordPressu existuje hned několik. Každý umí něco jiného a má trochu jiné přednosti. Můžete jich vyzkoušet více a vybrat ten, který vám bude vyhovovat, nebo je skombinovat. My doporučujeme zvolit pro optimalizaci WordPressu Yoast SEO plugin, který patří mezi nejpoužívanější a jeho verze poskytovaná zdarma je k běžné práci plně dostačující.

3 věci, se kterými vám Yoast konkrétně pomůže

Yoast zvládá nejdůležitější úpravy, které posílí váš web v očích vyhledávačů. Pro začátek byste měli zkontrolovat a upravit především tři oblasti – indexaci stránek, metadata a obsah pro sociální sítě. Pojďme si je postupně probrat bod po bodu, ať víte, co přesně Yoast umí a jak vám pomůže.

1. Ochrání vás před vyčerpáním crawl budgetu

Díky pluginu Yoast můžete nastavit, které stránky budou pro vyhledávače viditelné, a které nikoli. Odborně řečeno určíte, které webové stránky se mají indexovat, aby se zobrazili lidem ve výsledcích vyhledávání, a které ne. Indexaci byste měli mít povolenou u většiny stránek webu – od domovské stránky přes kategorie, produkty a služby až po kontakty. Naopak zákaz indexování je vhodné nastavit například na registrační stránce, v košíku, u pokladny nebo na stránce s účtem uživatele. Kdybyste totiž neřešili indexaci a kanonizaci (o které bude řeč později), mohlo by dojít dříve k vyčerpání tzv. crawl budgetu, tedy času, který vyhledávače vašim stránkám věnují.

Indexaci, tedy viditelnost stránek pro vyhledávače, nastavíte jednoduše v dolní části administrace. Stačí u každé stránky zakliknout možnost „index“ nebo „nonindex“.

Pokročilé nastavení

V této části také můžete nastavit, jestli má být daná stránka kanonizována. Co to znamená? Na vašem webu se mohou vyskytovat různé stránky se stejným obsahem. Internetové vyhledávače je pak vyhodnotí jako duplicity, adresy obsahující totožný obsah, a stránky znevýhodní, nebo je ve výsledcích vyhledávání ani nezobrazí.

Abyste tomu zabránili, stačí, když vyhledávači označíte preferovanou, tedy kanonickou, adresu. Vyhledávač tak bude vědět, že o duplicitě víte, a nepotrestá vás.

Kanonizaci stránek byste měli řešit vždy, když má nově vznikající stránka stejný obsah jako již jiná existující. Stačí jen zadat do pole „kanonická URL“ adresu hlavní stránky, na kterou se má vyhledávač zaměřit.

2. Umožní snadno spravovat metadata

Díky Yoast SEO pluginu můžete také snadno upravovat informace, které se budou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, tedy metadata. Metadata se skládají z titulku (title) a meta popisku (meta description). Dohromady pak tvoří tzv. snippet, tedy krátký shrnující text, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání a čtenářům má stručně nastínit, co na vašich stránkách po rozkliku naleznou.

Níže můžete vidět příklad takového snippetu. Titulek „Rozvoz květin Kladno – U Slunečnic“ doplňuje adresa cílové stránky a pod ní je meta popisek „Rozvoz řezaných květin…“.  Tyto dva texty se pak zobrazí lidem ve výsledcích vyhledávání.

Titulek i meta popisek byste měli napsat tak, aby byl pro čtenáře zajímavý a nalákal ho ke kliknutí právě na váš odkaz. Dodržujte přitom ale doporučenou délku a nepište titulky delší než přibližně 60 znaků s mezerami a meta popisky se snažte mít kratší než 156 znaků. V opačném případě totiž vyhledávače text zkrátí po svém a místo vašeho sdělení přidají jen tři tečky.

TIP: Pokud zařadíte do titulku klíčové slovo (v tomto případě například rozvoz květin), může vás to posunout ve výsledcích vyhledávání výše. U meta popisků to bohužel neplatí, nicméně hledané slovo se v něm alespoň hezky vytuční, proto se ho nebojte začlenit i do této části.

Meta popis

3. Nastaví, jak se budou vaše stránky zobrazovat při sdílení na sociálních sítích

Další užitečnou sekcí v rámci Yoast SEO pluginu je část zaměřená na sociální sítě. V ní totiž snadno upravíte, jestli se má například na Facebooku zobrazit titulek ze stránky, či nějaký jiný, nebo zdali se má nahrát do sítě i obrázek z webu.

Sociální sitě WP

Závěrečný tip: propojte Yoast SEO plugin s Google Search Console a mějte vše přehledně na jednom místě

Abyste mohli na optimalizaci webu pravidelně a pohodlně pracovat, vyplatí se vám používat také nástroj Google Search Console. Díky němu můžete snadno analyzovat, jak si stojíte ve výsledcích vyhledávání, hledat možné problémy a chyby, nebo si otestovat, jak vyhledávače rozumí obsahu na vašich stránkách.

Práci na SEO vám pak usnadní propojení WordPressu, resp. SEO Yoast pluginu, právě s nástrojem Google Search Console. Díky tomu budete mít všechny důležité informace k dispozici z jednoho rozhraní.

Vyhledávací konzole

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 4.5/5

Počet hlasů: 151