Ať je váš web k nalezení aneb optimalizace webu pro začátečníky

Založili jste si nedávno webové stránky? Pak nejspíš řešíte, jak o nich dát vědět světu a přivést na ně první návštěvníky. A přesně s tím vám pomůže i optimalizace webu pro vyhledávače.

Kromě investic do reklamy a propagace byste se měli už na počátku zaměřit i na tzv. SEO. Vysvětlíme vám, co se pod tímto označením skrývá a jak pomůže právě vašim stránkám.

Co je to SEO neboli optimalizace webu pro vyhledávače?

Zkratka SEO (Search Engine Optimization) bývá nejčastěji překládána do češtiny jako optimalizace webu pro vyhledávače nebo jednodušeji jako optimalizaci nalezitelnosti. Pod SEO tak spadají nejrůznější metody a techniky, jejichž cílem je zlepšit viditelnost webu v internetových vyhledávačích (mezi které patří například Seznam, Google, ale i YouTube a mnoho dalších). Díky těmto metodám se pak vaše stránky mohou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání častěji a na lepších pozicích.

Abychom ale uvedli konkrétní příklad. Dejme tomu, že jste si založili webové stránky, na kterých prezentujete svoje nové plzeňské kadeřnictví. Pak budete patrně chtít, aby vaše stránky nalezli i ti, kteří neznají jejich přesnou adresu. Bylo by tak dobré, kdyby se náhled vašeho webu zobrazil ve výsledcích vyhledávání lidem, kteří na Seznamu nebo Googlu zadají do vyhledávacího políčka třeba „kadeřnictví Plzeň“.

Jenom k tomuto spojení najde Google asi 469 000 výsledků a Seznam 511 701. Je tak důležité, abyste byli nejen mezi nimi, ale pokud možno i mezi prvními, a ne až někde na poslední stránce. Málokdo je totiž prochází všechny. Většina z nás kliká jen na odkazy na první stránce a na další se ani nedostane.

TIP: Z výzkumů vyplývá, že na druhé a další stránky s výsledky vyhledávání se dostanou asi jen 2  % lidí. Ideální tak je, když se vaše stránky zobrazují na důležitá slova a fráze už na první stránce. To je sice pro nově vzniklé weby poměrně těžké, nic ale není nemožné. S trochou píle a času tam můžete být jednou i vy.

Jak začít s optimalizací webu?

Pokud nemáte peníze na SEO specialistu, můžete začít s optimalizací pozvolna i sami. Jak při tom postupovat?

1. Tvořte kvalitní obsah

Pokud budete na svoje stránky přidávat kvalitní obsah, nebudete mít se SEO skoro žádnou práci. Pište vlastní texty, foťte, vytvářejte obrázky, infografiky, videa – cokoli, co dává v souvislosti s vašimi záměry smysl. Nepřebírejte materiály konkurence a pište přirozeně – vždy pro lidi a ne pro vyhledávače.

2. Zjistěte si, jaká klíčová slova se vztahují k vašemu oboru

Je totiž důležité, abyste na svém webu používali stejné termíny a mluvili stejným jazykem jako vaši zákazníci. Pokud například prodáváte pohovky, ale vaši zákazníci na internetu vyhledávají spíše sedačky, mohou být vaše stránky hůře nalezitelné.

Klíčová slova a fráze můžete hledat třeba na stránkách konkurence, nechat si je poradit našeptávači, najít je na Seznamu ve statistice vyhledávání nebo podrobněji v reklamním systému Sklik (pomocí nástroje Návrh klíčových slov), na Googlu vám pak pomůže Plánovač klíčových slov (AdWords). Všechny tyto služby jsou zdarma, jen musíte mít založený účet na Seznamu či Googlu a přihlásit se pod svým e-mailem.

3. Vyplňte u stránek titulek a meta popisek

U každé stránky vyplňte titulek (title) a meta popisek (meta description). Tyto dva texty se totiž zobrazí lidem ve výsledcích vyhledávání. Pokud políčka zůstanou prázdná, zaplní je vyhledávače dle svého uvážení. A to nebývá vždy dobře. Sami napíšete jistě výstižnější popisek, který naláká k prokliku.

TIP: Je dobré, když titulek nemá více než přibližně 60 znaků a meta popisek je dlouhý maximálně 156 znaků. Oba texty se pak zobrazí ve výsledcích vyhledávání celé.

4. Naformátujte správně text

Propracovaný článek se spoustou zajímavých informací si nikdo nepřečte, když nebude vhodně strukturovaný a naformátovaný. Dělte text do odstavců po maximálně 4 až 5 řádcích, používejte odrážky, titulky a mezititulky (a také je tak v systému označte). Zvýrazněte tučným písmem důležitá místa a nebojte se odkazovat na jiné části webu, když je to vhodné. Při psaní to pak nepřehánějte s klíčovými slovy. Jejich nadměrným používáním byste si akorát uškodili. Zapomeňte na pravidla říkající, kolik jich na stránce má být, a pište především přirozeně, srozumitelně a výstižně. Vaši čtenáři to ocení.

TIP: Pečlivě zvažte také typ písma a jeho velikost. Texty by měly být dobře čitelné, a to jak na počítačích, tak i v mobilních zařízeních. Kromě toho si dejte pozor na 5 nejčastějších chyb na nově založených web stránkách.

5. Měřte, testujte, vyhodnocujte

Optimalizace webu je běh na dlouhou trať. A navíc nemá jasně danou cestu, po které byste měli jít, abyste zaručeně dosáhli svých cílů. Existují sice obecné zásady, které říkají, jak tvořit web, neplatí ale univerzálně a co se osvědčí jinému, nemusí nutně prospívat i vám. Proto byste si sami měli ozkoušet, co vám nejlépe zafunguje (zlepší pozice ve vyhledávání, přivede více návštěvníků, zvýší tržby atd.).

Pro začátek využijte třeba bezplatné služby Google Analytics. Z přehledů snadno zjistíte, jak návštěvníci vaše webové stránky využívají – co na nich dělají, které stránky jsou jejich nejoblíbenější, které si naopak nevedou příliš dobře a mnoho dalších informací. Úpravami stránek a jejich vyhodnocováním pak můžete postupně zlepšovat svůj web.

Další SEO tipy vám přineseme v některém z dalších článků.

Tento web používá soubory cookie. Procházením webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním (více informací).