Jak na vlastní web: 6 sro-zu-mi-tel-ných bodů

Chystáte se rozjet svůj byznys na vlastním webu? Máme pro vás 6 důležitých seznamovacích bodů do začátku. A také nespočet tipů, užitečných odkazů a pár vysvětlivek k základním pojmům. 

1. Předpříprava

Tvorba webu je na dlouhé lokte. Tedy za předpokladu, že má přinášet finanční (či jiný) zisk. Je třeba mít silnou vůli a motivaci – abyste hned při prvních zádrhelích neházeli flintu do žita. Důležité je vědět, komu budou vaše stránky určeny. Každá oblast má logicky svou nejpravděpodobnější klientelu – třeba web o adrenalinových sportech pravděpodobně příliš seniorů a žen na MD nenavštíví. Budete-li tedy tvořit web na míru, rozhodně to půjde lépe. A to z hlediska obsahu, podání (tone of voice) i celkového vizuálu.

Vyjasněte si hlavní cíl webu a pak postupujte po malých krůčcích. Pokud to totiž s cílem přepísknete hned zkraje, může vás to později demotivovat. Rozmyslete si tedy, co chcete lidem nabízet, čím se odlišíte od konkurence a čeho chcete dosáhnout v prvním roce. A pak hurá do dalších kroků. Mrkněte třeba na naše návodné video – vpravo vedle něj můžete vybírat z jednotlivých kapitol.

MOTIVAČNÍ TIP: Doporučujeme si své důvody a cíle snažení někam vypíchnout (lednice, nástěnka...). Může vám to totiž při případném úpadku vašeho nasazení připomenout, proč že to všechno děláte.

2. Zvažte, co je ve vašich silách

Jestli chcete vysoce komplexní a propracovaný web s atypickými prvky, doporučujeme oslovit webdesignera, ten jistě přijde s optimálním řešením. Musíte ovšem počítat s tím, že to bude něco stát (desetitisíce i statisíce).

Pro malý nebo středně velký podnik si na tvorbu webu určitě můžete troufnout osobně – v jednoduché online administraci. Spravovat si ho tedy budete sami, tudíž bude pod vaší neustálou kontrolou. Jako skvělý starter pack vřele doporučujeme službu Moje stránky (nevyžaduje žádné předchozí zkušenosti s tvorbou webu).

3. Čím začít – doména a webhosting

Doména je internetová adresa vaší webové stránky. Registrace domény je proces, díky kterému
získáte vlastní adresu (nikdo jiný ji tak po dobu vašeho užívání nebude moct užívat). Registrovat si pochopitelně můžete jen takové doménové jméno, které je volné a neodporuje registračním pravidlům. Ověřte dostupnost vybrané domény a jednoduše požádejte o registraci domény rovnou u nás. 

TIP: Jestli tápete, jakou doménu vybrat, přečtěte si náš chytrý článek přesně na toto téma.

Webhosting je pronájem prostoru pro váš web. Jen díky němu můžou být vaše stránky pořád online, ačkoli nemáte vlastní server. U nás si můžete vybrat ten pravý webhosting ve výhodných balíčcích, které zahrnují třeba i šikovný SEO nástroj. Porovnání parametrů jednotlivých balíčků najdete tady.

4. Co je WordPress a jak funguje

WordPress je open source redakční publikační systém, ve kterém hravě vykouzlíte komplet web. Můžete v něm spravovat obsah svého webu – tvořit a zveřejňovat články, zařazovat je do kategorií, přidávat k nim různé štítky, spravovat galerii obrázků, pracovat s videi či hudbou, odpovídat na komentáře a tak dál.

Kromě WordPressu jsou populární i další redakční systémy – třeba Joomla nebo Drupal. WordPress je ale nejpoužívanějším systémem. Totiž, velmi jednoduše se ovládá a dá se použít pro kvantum účelů (blog, firemní prezentace, e-shop, internetový magazín…). Jeho funkce snadno rozšíříte pomocí pluginů WordPressu a navíc – je bezplatný. Tedy, potřebujete k němu výše zmíněný webhosting, na kterém vám bez problémů poběží. Pro zajímavost, na WordPressu běží spousta renomovaných firem – NASA, CNN, The Wall Street Journal, ebay nebo LinkedIn. Seznam článků, které by vám mohly být užitečné, najdete tady.

TIP: Abyste nemuseli dohledávat jednotlivé parametry a zjišťovat, jestli to služba od vámi vybraného poskytovatele zvládne, hledejte přímo hosting pro WordPress.

5. Co je SEO a jak díky němu zvyšovat návštěvnost

SEO (Search Engine Optimization) je proces ovlivňování viditelnosti webu či stránky v neplacené části výsledků vyhledávače. Čili – čím výše a častěji se web objevuje ve výsledcích vyhledávače, tím víc návštěvníků tam web může získat. SEO umí cílit na různé typy hledání (včetně obrázků, lokálního hledání, videí, novinek atd.).

Vycházejme z faktu, že drahého SEO specialistu platit nechcete. Chystáte-li se tedy stvořit vyhledávaný web, doporučujeme například balíček Komplet SEO. Ten zahrnuje neomezený webhosting a SEO nástroj, který vyhodnotí slabiny webu a ukáže vám, co je třeba změnit, aby se ve vyhledávání umisťoval před konkurencí.

V přehledném dashboardu uvidíte, jak se vaše pozice vyvíjí, jak se Googlu daří indexovat obsah a jak si vedete v porovnání s konkurenčními weby. Pomocí názorných instrukcí v češtině pak můžete pěkně krok za krokem zvyšovat své SEO skóre.

TIP:
Mrkněte na náš chytrý článek, v němž najdete 5 tipů, jak zvýšit návštěvnost webu.

6. Sláva, hurá do toho

V moment, kdy si webové stránky objednáte a přijde vám potvrzení, můžete se do toho rovnou pustit. Většina redakčních systémů je dnes ukázkově intuitivní, takže se brzy zorientujete a půjde to hladce. A kdybyste se do toho náhodou zamotali a potřebovali s čímkoliv poradit, nepropadejte panice a obraťte se na nás. Jsme vám k dispozici 24/7.

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 4.6/5

Počet hlasů: 116