Proč je měření návštěvnosti webu a dalších charakteristik tak důležité
Pokud chcete, aby se lidé na vaše stránky vraceli, musíte mít kvalitní web, který je zaujme a na kterém najdou to, co právě hledají. Bohužel ale neexistuje obecný návod, který by vám poradil, jak to má v reálu konkrétně vypadat. Protože, co se líbí jednomu, nemusí se zamlouvat druhému, a co funguje na jednom webu, může být na druhém naopak cestou do pekel. Nezbývá tak, než vše testovat, měřit a vyhodnocovat.
Kdybyste nikdy neanalyzovali svůj web, nevěděli byste, v jakých oblastech se vám daří a co by bylo dobré změnit. Díky měření se ale můžete neustále zlepšovat. Pokud budete pravidelně vyhodnocovat svoji činnost a sledovat návštěvnost webu, odhalíte slepá místa, napravíte je a zdokonalíte to, v čem už dobří jste.
Jak začít s analýzou webových stránek
I jednoduchý rozbor webu, který si zvládnete udělat sami, vám ukáže mnoho zajímavých údajů o vašich stránkách. S jeho pomocí snadno určíte silná a slabá místa webu, zjistíte, co se návštěvníkům na vašich stránkách líbí, kde se zdržují nejdéle a na čem by bylo dobré ještě zapracovat.
Pokud s analýzou začínáte, zaregistrujte se na stránkách Google Analytics a nahrajte na svůj web měřicí kódy, díky kterým následně získáte komplexní statistiky svých stránek. Měřicí kódy můžete nahrát do systému sami, nebo s pomocí webmastera, který vám stránky spravuje.
Google Analytics je nástroj na měření návštěvnosti, který vám ukáže mnoho zajímavých informací o vašem webu. Nemusíte mít strach, že jeho ovládání nezvládnete, není to žádná raketová věda. Stačí jen sledovat pokyny, případně nakouknout do nápovědy, a půjde to samo.
Po prvním spuštění je nejlepší si celé rozhraní projít. Nápověda společnosti Google vám pomůže se lépe zorientovat a získat základní přehled o tom, co kde najdete. Přímo v Google Analytics pak můžete kdykoli kliknout na ikonku se školním talárem, která vám zobrazí nápovědu k dané kategorii. Za zhlédnutí přitom stojí především výuková videa, díky kterým si vše rychleji osvojíte.
TIP: Další užitečné informace naleznete na YT kanále nebo v Akademii Analytics, kde jsou volně přístupné bezplatné online kurzy věnované Google Analytics a dalším nástrojům analýzy dat. Obojí je ale v angličtině.
3 kroky, které byste měli v Google Analytics udělat mezi prvními
- Označte interní návštěvy. Utvořte výběr dat pro přehledy, aby se vám k ostatním přístupům nezapočítávaly ty vaše nebo ty od vašich zaměstnanců. Bez patřičné filtrace byste měli výsledky značně zkreslené.
- Nastavte si svoje cíle. Díky nim pak budete moci sledovat konverzní poměr, tedy to, jak úspěšní jste v jejich dosahování. Může to být například uskutečnění nákupu nebo odeslání formuláře s kontaktními údaji.
- Aktivujte demografické a zájmové přehledy. Díky nim získáte lepší přehled o lidech, kteří váš web navštěvují.