Začínáme s měřením aneb jak na analýzu webových stránek

Chtěli byste vědět, které články jsou pro vaše čtenáře nejzajímavější a které naopak většina z nich nedočte ani do půlky? Nebo proč vaši zákazníci nedokončí nákup, i když už zboží vložili do košíku? Prostřednictvím analýzy stránek dostanete odpovědi i na další záludné otázky. A nejedná se přitom o žádnou velkou vědu. Stačí jenom vědět, jak ze svých stránek tyto informace dostat a jak výsledná data správně číst.

Začínáme s měřením

Proč je měření návštěvnosti webu a dalších charakteristik tak důležité

Pokud chcete, aby se lidé na vaše stránky vraceli, musíte mít kvalitní web, který je zaujme a na kterém najdou to, co právě hledají. Bohužel ale neexistuje obecný návod, který by vám poradil, jak to má v reálu konkrétně vypadat. Protože, co se líbí jednomu, nemusí se zamlouvat druhému, a co funguje na jednom webu, může být na druhém naopak cestou do pekel. Nezbývá tak, než vše testovat, měřit a vyhodnocovat.

Kdybyste nikdy neanalyzovali svůj web, nevěděli byste, v jakých oblastech se vám daří a co by bylo dobré změnit. Díky měření se ale můžete neustále zlepšovat. Pokud budete pravidelně vyhodnocovat svoji činnost a sledovat návštěvnost webu, odhalíte slepá místa, napravíte je a zdokonalíte to, v čem už dobří jste.

Jak začít s analýzou webových stránek

I jednoduchý rozbor webu, který si zvládnete udělat sami, vám ukáže mnoho zajímavých údajů o vašich stránkách. S jeho pomocí snadno určíte silná a slabá místa webu, zjistíte, co se návštěvníkům na vašich stránkách líbí, kde se zdržují nejdéle a na čem by bylo dobré ještě zapracovat.

Pokud s analýzou začínáte, zaregistrujte se na stránkách Google Analytics a nahrajte na svůj web měřicí kódy, díky kterým následně získáte komplexní statistiky svých stránek. Měřicí kódy můžete nahrát do systému sami, nebo s pomocí webmastera, který vám stránky spravuje.

Google Analytics je nástroj na měření návštěvnosti, který vám ukáže mnoho zajímavých informací o vašem webu. Nemusíte mít strach, že jeho ovládání nezvládnete, není to žádná raketová věda. Stačí jen sledovat pokyny, případně nakouknout do nápovědy, a půjde to samo.

Po prvním spuštění je nejlepší si celé rozhraní projít. Nápověda společnosti Google vám pomůže se lépe zorientovat a získat základní přehled o tom, co kde najdete. Přímo v Google Analytics pak můžete kdykoli kliknout na ikonku se školním talárem, která vám zobrazí nápovědu k dané kategorii. Za zhlédnutí přitom stojí především výuková videa, díky kterým si vše rychleji osvojíte.

TIP: Další užitečné informace naleznete na YT kanále nebo v Akademii Analytics, kde jsou volně přístupné bezplatné online kurzy věnované Google Analytics a dalším nástrojům analýzy dat. Obojí je ale v angličtině.

3 kroky, které byste měli v Google Analytics udělat mezi prvními

  1. Označte interní návštěvy. Utvořte výběr dat pro přehledy, aby se vám k ostatním přístupům nezapočítávaly ty vaše nebo ty od vašich zaměstnanců. Bez patřičné filtrace byste měli výsledky značně zkreslené.
  2. Nastavte si svoje cíle. Díky nim pak budete moci sledovat konverzní poměr, tedy to, jak úspěšní jste v jejich dosahování. Může to být například uskutečnění nákupu nebo odeslání formuláře s kontaktními údaji.
  3. Aktivujte demografické a zájmové přehledy. Díky nim získáte lepší přehled o lidech, kteří váš web navštěvují.

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 4.6/5

Počet hlasů: 158