Co je responzivní web?
Responzivní web, nebo také responzivní web design, zajišťuje, že jsou stránky optimalizovány pro různé druhy zařízení. To znamená, že se dobře zobrazují nejen na klasickém počítači, ale i na notebooku, mobilním telefonu nebo tabletu. Responzivní web rozpozná, na jakém zařízení se právě zobrazuje a jaká je šířka jeho displeje, a podle toho pak přizpůsobí svůj obsah. Díky tomu jsou stránky vždy přehledné, srozumitelné a vypadají příjemně esteticky.
TIP: Google ve výsledcích vyhledávání z mobilů upřednostňuje responzivní weby před jinými, které si se smartphony a tablety tolik netykají. Pokud tak vaše konkurence zaspala, máte ideální možnost, jak ji předběhnout a zvýšit návštěvnost webu.
Bez responzivního webu zbytečně přicházíte o čtenáře a zákazníky
V listopadu roku 2016 nastal celosvětový zlom v oblasti přístupu k internetu. V této době prvně převýšil počet vyhledávání z mobilních zařízení množství vyhledávání z desktopu (tedy klasického počítače). To znamená, že dnes brouzdá internetem více lidí přes mobil nebo tablet, než kolik jich surfuje po internetu prostřednictvím klasických počítačů. A s velkou pravděpodobností bude tento trend pokračovat i nadále.
Kromě prohlížení webových stránek roste také počet nákupů přes mobilní telefon. Je tak důležité, aby byl váš web nebo e-shop uživatelsky přívětivý, i když si ho lidé zobrazí na svém mobilu. Protože jinak se obrátí na vaši konkurenci.
3 možnosti, jak mít web hezký a přehledný i v mobilu
Pokud chcete, aby se lidem vaše stránky dobře zobrazovaly i v mobilním telefonu nebo tabletu, máte v zásadě tři možnosti, jak toho docílit:
- Mobilní aplikace – můžete vyvinout mobilní aplikaci, prostřednictvím které budou lidé přistupovat k obsahu vašich stránek. Připravte se ale na to, že málokdo si ji do telefonu stáhne. Konkurence je v tomto ohledu veliká a musíte nabídnout výraznou přidanou hodnotu, abyste byli pro čtenáře či zákazníky zajímaví z dlouhodobého hlediska.
- Nová verze webu – můžete také vytvořit zcela novou verzi přizpůsobenou mobilním zařízením. Připravte se ale na to, že za takové řešení také hodně zaplatíte.
- Responzivní web – třetí možností je vytvoření responzivního webu, který se flexibilně přizpůsobí zařízení, ve kterém je právě prohlížen. Poskytovatelé nabízející tvorbu webových stránek nebo pronájem e-shopu už dnes běžně pracují s responzivním designem, takže přizpůsobený vzhled získáte už automaticky v základu.
TIP: Pokud teprve začínáte tvořit web a chcete, aby se hezky zobrazoval na všech zařízeních, postupujte metodou „Mobile first“. To znamená, že byste při tvorbě obsahu a vzhledu měli vždy začít odspodu – tedy od nejmenšího rozlišení na mobilu a až následně řešit větší rozlišení běžného monitoru. V opačném případě by se vám totiž mohlo stát, že to, co jste si naplánovali pro desktopovou verzi, se vám do té minimalistické mobilní zkrátka nevejde.