Jak provozovat e-shop právně správně

Jak by se na provozu vašeho e-shopu projevila pokuta ve výši několika tisíc korun? A co kdyby se vyšplhala až do řádu několika set tisíc? Poradíme vám, co si při podnikání na internetu ohlídat, aby vám žádná taková situace nehrozila.

Jak provozovat e-shop

Problémy s právní stránkou má 9 z 10 e-shopů

Na českém trhu působí desetitisíce e-shopů, jen některé z nich ale mají vše dobře ošetřené po právní stránce. Ví to i Česká obchodní inspekce, která se na jejich provozovatele pravidelně zaměřuje a kontroluje, zdali je jejich podnikání v pořádku. Když zjistí, že tomu tak není, nezdráhá se udělit pokutu. Kupříkladu jenom za rok 2015 zaplatili provozovatelé e-shopů více než 4 000 000 Kč na pokutách. Alarmující jsou i čísla z konce roku 2016. Jenom ve 3. čtvrtletí odhalila ČOI porušení předpisů v 90 % případů při kontrolách českých e-shopů.

Nechcete patřit mezi smolaře, na které si došlápla ruka zákona? Pak si pečlivě nastudujte důležité právní předpisy, které se vztahují k vašemu podnikání.

Které právní dokumenty byste si měli prostudovat?

K tomu, jak provozovat e-shop právně správně se vyjadřuje mnoho různých zákonů. Pro začátek byste si měli prostudovat především tyto dokumenty:

  • Občanský zákoník č. 40/1964 Sb.
  • Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (jedná se nejporušovanější zákon vůbec, proto si ho nastudujte opravdu pečlivě)
  • Zákon o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb.

Dále pak ČOI pravidelně nachází prohřešky i v souvislosti s těmito dokumenty:

  • Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
  • Nařízení EU č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků

Legislativa v oblasti v e-commerce je ale značně široká a neustále se vyvíjí, je proto ideální, když vše zkonzultujete s odborníkem, který vás na možné nedostatky včas upozorní.

2 dokumenty, které musíte připravit a zveřejnit na svém e-shopu

Jako provozovatel e-shopu máte informační povinnost vůči svým zákazníkům. Z ní vyplývá příprava dvou dokumentů, které musíte na stránkách uveřejnit. Jedná se o obchodní podmínky a reklamační řád. Právní předpisy pak konkrétně specifikují, které informace v nich musí zaznít. Nejlepší je, když si oba dokumenty necháte vypracovat na míru přímo od právníka.

5 věcí, na které byste si měli dát extra pozor

1. Používání cizích videí

Majitelé e-shopů často přebírají videa k produktům, které prodávají, od svých dodavatelů, aniž by je nejprve požádali o souhlas. To je už samo o sobě problematické, ale je tu ještě jeden zádrhel. Podmínky největšího internetového serveru pro sdílení videí YouTube zakazují odkazování a sdílení cizích videí za komerčním účelem. Pokud chcete obsah někoho jiného použít na svém webu, měli byste jeho použití vždy konzultovat s tvůrcem. A nikdy byste linkováním neměli rozšiřovat publikum, které video na YouTube má. To znamená, že pokud není záznam veřejně dostupný a může ho vidět jen omezený počet lidí (například po registraci nebo za poplatek), neměli byste ho vůbec používat.

2. Používání cizích fotografií

Ostražití buďte také při přejímání cizích fotografií. Na pozoru se mějte i tehdy, když si pořizujete ve fotobance snímky s patřičnou licencí. Ani to totiž není zárukou toho, že můžete s fotografiemi volně nakládat. Žádná fotobanka nemá kapacity na to, aby prověřovala autory každého snímku a práva s tím spojená. Ideální proto je, když si vše nafotíte sami. Jen tak máte jistotu, že vás později nikdo nezažaluje.

3. Neuveřejnění informace o možnosti odstoupení od smlouvy

Pokud na stránkách neuvedete, jak dlouhá je lhůta na odstoupení od smlouvy, prodlužuje se standardní 14denní doba na 3 měsíce. Na webu byste proto měli mít tuto informaci, a to zpracovanou ideálně ve formě poučení o možnosti odstoupení od smlouvy.

4. Opomenutí prohlášení o ochraně osobních údajů

Další povinnost, kterou byste rozhodně neměli zanedbat, je uveřejnění prohlášení o ochraně osobních údajů. V něm garantujete, že jsou poskytnuté osobní údaje důvěrné, že slouží pouze k uskutečnění plnění smlouvy s kupujícím a že je neposkytnete žádné další straně. S tím také souvisí povinnost zaregistrovat e-shop na Úřadě pro ochranu osobních údajů.

5. Chybějící identifikační údaje

Dalším častým nešvarem, především u nově založených e-shopů, jsou nekompletní identifikační údaje. Kromě popisu dodacích a platebních podmínek, způsobu objednání (uzavření kupní smlouvy) a reklamačního řádu byste měli mít na stránkách vždy uvedenou i svoji obchodnickou totožnost (jméno a příjmení nebo název, sídlo, IČ, DIČ a údaj o zápisu do rejstříku). Veškeré údaje by přitom měli být vždy aktuální.

TIP: Máte všechny právní náležitosti v pořádku? Gratulujeme! Teď už nezbývá než zapracovat na zvelebování webu, abyste mohli dělat radost většímu počtu zákazníků. Přečtěte si naše rady, jak propagovat e-shop, které vám ve vašem úsilí pomohou.

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 4.5/5

Počet hlasů: 4