Vracejí se vám e-maily zaslané na Gmail schránky? Zkontrolujte SPF záznam!

SPF (Sender Policy Framework) je jedním z DNS TXT záznamů, který je možné na doméně nastavit. Zajišťuje správné ověření odchozích e-mailů. Pokud tedy není nastaven nebo je nastaven chybně, mohou se vám vracet nedoručenky zpráv místo toho, aby cílový adresát zprávu obdržel.

SPF záznam by měla mít nastaven každá doména, u které rozesíláte e-maily. Ať už e-maily posíláte prostřednictvím webmailu, přes e-mailové aplikace (jako je například Outlook) nebo je využíváte pro rozesílání newsletterů z eshopu. 

Možná si říkáte: “Proč mám toto kontrolovat? Jistě mi to Active 24 nastavilo, když u nich mám e-maily.” Bohužel to tak není. Z naší strany není SPF záznam defaultně nastaven. Je to z toho důvodu, že nevíme, kde všude budete e-maily využívat. Pokud bychom vám nastavili defaultně naše SPF záznamy a vy si převedete správu e-mailů k jinému poskytovateli nebo budete rozesílat newslettery z eshopu, zprávy budou označeny jako spam, protože nebudou obsaženy v našem SPF záznamu.

V poslední době se kvůli ochraně příjemců před spamem rozhodli mnozí poskytovatelé zpřísnit kontroly SPF. Může se tak stát, že odešlete zprávu na @gmail.com a vrátí se vám oznámení, že zprávu nebylo možné doručit kvůli “SPF/DKIM policy”. 

Ukázka hlášky, která se vrací:
  550-5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk

   to the 550-5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender

   must 550-5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this

   message, 550-5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF check for

   [domeny.cz] did not 550-5.7.26 pass with ip: [85.25.218.182]. The

   sender should visit 550-5.7.26

   https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for 550 5.7.26

   instructions on setting up authentication.

   fm16-20020a05600c0c1000b003fe240e2953si1859222wmb.234 - gsmtp (in reply to

   end of DATA command)

Jak SPF záznam nastavit?

Náš SPF záznam najdete v nápovědě.

Najdete zde i DKIM (DomainKeys Identified Mail) záznam, který slouží k dalšímu ověření odchozí pošty a také jej doporučujeme nastavit.

Záznam můžete nastavit u domén registrovaných u nás přímo v Zákaznickém centru podle článku.

Oba záznamy stačí nastavit v Zákaznickém centru > Domény > DNS záznamy. 

SPF záznam i DKIM se přidávají jako TXT záznam.

U domén spravovaných u jiného registrátora se s nastavením obraťte na něj.

V případě, kdy využíváte e-maily jiného poskytovatele, projděte si jeho nápovědu nebo jej kontaktujte, aby vám zaslal znění SPF záznamu, který máte na doméně nastavit. 

SPF záznam může být na doméně jen jeden a vždy začíná na v=spf1 a končí na all.

Pokud využíváte naše e-maily, ale odesíláte ještě další od jiného poskytovatele (např. z hostingu, který máte veden jinde), je nutné doplnit do SPF záznamy všech poskytovatelů od kterých odesíláte. Jednotlivé části se musí spojit a vznikne tak jeden záznam. V tomto případě se na nás neváhejte obrátit. Stačí jen kontaktovat naši zákaznickou podporu, které pošlete SPF záznam od dalšího poskytovatele či poskytovatelů.